Slik kan «dårlig tid» bli bedre!

«Nå har vi skikkelig dårlig tid» smeller det fra pappaen som kjører sin 5-årige sønn til svømmetrening. De er litt sent ute og pappa stresser seg opp i frykt for å komme for sent. «Har vi dårlig tid, pappa?» sier 5-åringen. «Jeg synes tiden vår er ganske god jeg, men jeg er jo bare et barn jeg. Har du hatt dårlig tid hele livet pappa, eller hadde også du god tid da du var barn?»

Spørsmålet er jo ganske relevant, ikke sant?

Bildet er tatt av xaviandrew fra Pixabay

«Vi er sent ute og kommer kanskje for sent» forklarer pappa. «Ja men, tiden vår er jo like god allikevel» svarer 5-åringen. «Kommer vi fortere frem hvis vi kjefter på tiden og sier at den er dårlig. Hvis vi sier at tiden er god blir både tiden og vi gladere og da får vi det jo bedre uansett, selv om vi kommer litt for sent».

Hva er egentlig «dårlig tid»?

Har vi egentlig dårlig tid?

Hvordan kan vi snu holdningen og se tiden som god, selv om vi er litt sent ute?

Kjenner du følelsen? Når det sakte men sikkert går opp for deg at du ikke kommer til å rekke det du hadde tenkt?

Det er ingen god følelse. Den kan til og med være skadelig for deg. Stressfølelsen som kommer utløser faktisk urgamle alarmfunksjoner i kroppen vår, som opprinnelig var ment å skulle redde oss fra fare. I dag gir disse alarmfunksjonene i stedet vondt i nakkeregionen og hodet, høyt blodtrykk og andre stresslidelser. Til og med vondt i både viljen og trivselen.

Det du har behov av er å se på tiden med nye øyne. For du har egentlig rikelig med tid. Du har akkurat like mye tid som alle andre. 24 timer i døgnet, for å være helt nøyaktig. Det er ganske mye tid det. Til og med ganske mye ”god tid”. Og en annen ting, som er like sikkert: Du kommer aldri til å få mere tid.

Planlegging av tiden tar du deg kanskje ikke tid til. Å planlegge stjeler jo mye tid som du kan bruke på andre gjøremål som ansees viktigere. Hva med å bruke 10 minutter etter hver arbeidsdag til å planlegge morgendagen. Hva gleder jeg meg til oppnå i morgen? Hvorfor ønsker jeg å oppnå dette? Hva vil jeg gjøre for å oppnå dette? Hvordan vil jeg prioritere? Hvordan vil jeg overvinne barrierer? Hvilke holdninger vil jeg innta og hvordan vil jeg fremstå?

God kommunikasjon er undervurdert av mange. Er du for sent ute til et viktig møte er det svært få som blir sint hvis du ringer straks du skjønner at du blir forsinket og beklager. «Unnskyld» skaper verdighet og nye muligheter.

Har du rett og slett for mye å gjøre er det fult mulig å opprettholde god tid. Kanskje er det noen som kan hjelpe deg med enkelte av dine oppgaver. I et hvert fellesskap er det mulig å fremme samarbeid og god tid. Å be om hjelp inviterer til målrettet og inkluderende samhandling. Har du nok å gjøre er det lov å si nei hvis noen, eller du selv, vil tildele deg oppgaver. «Nei nok» skaper egen ro og valg til å prioritere. I et nei ligger et ja til noe annet. Tar du selv ansvar for din egen tid vil du få…… ja, nettopp – «God tid».

Negativ stress og dårlig tid får du fordi du prøver å gjøre for mange ting. Det er ikke akkurat «rocket science», men viktig å tenke over likevel. Hvis går gjennom alt du bare ”må gjøre” får du antakelig en aha-opplevelse. Her er en god nyhet:

Du er sjefen!

I alle fall over deg selv. Du kan bestemme hva du skal gjøre og hvorfor. Du kan gjøre livet mye mindre stressende med litt strengere prioritering. Du trenger bare en ny måte å tenke på. Den får du nå:

«Uansett hvor du er, når som helst, har du god tid. Hvis du er for sent ute til en avtale har du fortsatt god tid, du har bare litt for lite av den akkurat nå.»

Du har lest helt hit fordi du erkjenner at du er mer stresset enn du har godt av.

Blant de vanligste symptomene på stress er at man blir lettere sint og irritert, også over småting. Uro, rastløshet og søvnproblemer følger ofte med. Etter en tid kommer trettheten sigende, og evnen til å konsentrere seg blir ofte dårligere. Små problemer kan virke uløselige.

Hvis du våkner om morgenen og ser bare oppoverbakker, er det et viktig varsku om at stressnivået er blitt for høyt. Du har rett og slett «dårlig tid».

Husk at det er deg selv som er den viktigste i ditt liv. I et ”økologisk” perspektiv kan du kun skape harmoni og glede rundt deg hvis du selv er preget av harmoni og glede. Tiden din er din egen og det er din fordømmende plikt å bruke den på best mulig måte. Kun du selv kan styre tiden og filtrere bort mange må-oppgaver. Det er svært lite du gjøre hvis du tenker etter.  Bruk litt tid hver dag på å planlegge så unngår du for mye ”dårlig tid”.

Til slutt bør det jo nevnes at alle har vi jo dårlige dager og mangler både menings-, mestrings- og morofølelsen. Allikevel har 5-åringen rett i at «Hvis vi sier at tiden er god blir både tiden og vi gladere og da får vi det jo bedre uansett, selv om vi kommer litt for sent».

 

ABC Organisasjonsutvikling har prosesser for å «𝗳𝗿𝗶𝘀𝗸𝗺𝗲𝗹𝗱𝗲» tid for for både ledere og medarbeidere.

Dette innlegget ble publisert i Personlig utvikling. Bokmerk permalenken.