Friskfaktorene skaper overskudd og inntjening

Å arbeide helsefremmende er en offensiv strategi til inntjening. Ved å dyrke frem «det friske» i virksomheten skaper du inntjening og overskudd, for både ansatte og virksomheten. Å dyrke frem friskfaktorene er å muliggjøre, oppfordre, tillate, til og med premiere.

Friskfaktorer er faktorer som får folk til å trives med seg selv og andre og å ha det bra, både på jobben og i fritiden.

Ved å kartlegge, forvalte og utvikle fokus på friskhet får man en helsefremmende gevinst som stimulerer trivsel, utvikling og prestasjoner.

 

 

Friskfaktorer er mer enn arbeidsmiljø. Jeg har mange ganger hevdet at begeistring er den sterkeste verdiskapningen i ethvert fellesskap. Ved å sette aktivt fokus på friskfaktorene hos hver enkelt medarbeider får virksomheten ut et større resultat av virksomhetenes viktigste kapital – de ansatte.

 

 

Lag en dynamisk plan på de ulike nivåene i virksomheten.

Her er noen eksempler på friskfaktorer:

på individnivå

  • variasjon og utvikling i arbeidet
  • selvstendighet og definert ansvar
  • rom for stolthet og selvfølelse
  • meningsfullt arbeid
  • gode forutsetninger for mestring
  • balanse mellom jobb og fritid

på gruppenivå

  • fellesskap og tilhørighet
  • tydelig kommunikasjon
  • plass til humor
  • pålitelighet
  • tillit og tilgjengelighet

på virksomhetsnivå

  • korte beslutningsveier
  • tilstedeværende ledelse
  • det gis tilbakemeldinger
  • tydelige retningslinjer og målsetninger
  • lydhørhet

Ved å dyrke frem det friske i virksomheten, gjennom en offensiv strategisk og operativ holdning til arbeidsmiljø og friskfaktorene, stimuleres trivsel, utvikling og inntjening. En god bonus er at overskuddet for den enkelte er sykdomsforebyggende. Hva vil det bety det for din virksomhet?

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.