Hvordan balanserer du fysisk fostring, ernæring og hvile?

I sommer fant jeg en god inspirasjon på en svensk yoghurtkartong. Målgruppen var barn og unge. Budskapet var ”om du börjar träna mer måste du också äta mer och sova eller vila mer”. Trening, dvs all fysisk aktivitet, ernæring og avspenning henger sammen.

Dette gjelder for voksne også. Å trene og fokusere på faglig og personlig utvikling er viktig for å oppnå resultater, uansett hva du vil oppnå. Dette krever mye av deg og kroppen trenger både riktig og rikelig ernæring og hvile. I vår vestlige verden er vi svært opptatt av det fysiske og glemmer ofte den indre delen i mennesket. Mange er gode på å trene fysisk uten å ta hensyn til hva de spiser og drikker. Søvn og avspenning blir ofte nedprioritert i en stresset hverdag.

 

 

 

Har du allerede god balanse mellom fysisk aktivitet, ernæring og hvile. Fint, fortsett så med det.

Er du i ubalanse? Gjør erkjennelser og finn din egen tilstand (forfatning).

Trekanten på yoghurtkartongen er en god beskrivelse.

 

 

 

 

 

 

Lever du i ubalanse får du en dårlig tilstand og kan fort miste overskuddet og føler deg mistilpass. Uten at du skal sammenligne deg med toppidrettsutøverne våre kan du allikevel lære noe av dem. Livet deres består i hovedsak i å skape balanse mellom tre trening, spising og soving.


Trening:
Fysisk fostring er viktig for menneskekroppen. Litt er ufattelig mye bedre enn ingenting. Du bestemmer selv hva som er riktig for deg. Fysisk trening skaper overskudd og er grunnlaget for god helse og trivsel.

 

Ernæring: I Norge har de fleste av oss råd til å spise sunn mat hver dag. Alt for mange av oss tenker for lite på hva som er ”sunn mat”. Det er masse tilbudsvarer som inneholder ingredienser som er svært billige for produsenten. Resultatet er alt for ofte ”møkkamat”. Uten å gå i detaljer på dette er det mulig å finne sunne produkter. Har du dårlig fordøyelse og spiser mat du egentlig ikke tåler blir allmenntilstanden din dårlig. Mange går rundt og er inntolerante overfor for eksempel gluten eller melkeproteiner uten å være klar over det. Den amerikanske talkshowvertinnen Oprah Winfrey definerte for noen år siden ”the 4 white bads” – melk, sukker, salt og raffinert hvetemel. Sjekk ut hva du har å vinne på å øke din bevissthet på hva du spiser.

Søvn: Noen har behov av 9 timers søvn mens andre klarer seg med 4 timer. Noen tar et par ”powernaps” på 10 -15 min og har stor nytte av det. Finn ut hva som er riktig for deg og følg dette. Kanskje sover du for lite og bør legge om dine rutiner? Kanskje sover du for mye og går rundt og er slapp på grunn av dette? Se til å finne ro til å sove i passe mengde og med god kvalitet. Tenk deg en tilværelse hvor du er kvikk og lys våken hver morgen når du våkner av vekkeklokken, mobiltelefonen, barna, bikkja eller livsledsager.

 

God balanse mellom trening, ernæring og søvn skaper overskudd til høy trivsel og livskvalitet uansett hva hverdagen består av.

 

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.