Hvorfor har du fremgang som leder?

Hva er din nøkkel til fremgang?

Mange toppledere som deler sine erfaringer under foredrag, debatter, blogginnlegg og artikler i pressen er skjønt enige om enkelte ting. Deres felles overbevisning om «hva er nøkkelen til fremgang?» kan du kanskje gjette? Svært mange av dem hevder at «konstruktive tilbakemeldinger» er nøkkelen til fremgang.

Om du er leder eller medarbeider er det viktig å få vite hva du gjør bra, hva du med fordel kan utvikle og hva du kan overlate til andre. Vi har alle mulighet for å utvikle oss til vårt fulle potensiale om vi bare er nysgjerrige og entusiastiske nok. Den konstruktive tilbakemeldingen er «vareopptellingen» og vår mulighet til å fokusere på det som er hensiktsmessig for vår utvikling.

Du kjenner kanskje til Marit Breivik? Hun hadde stor suksess om håndballtrener for damelandslaget i mange år og var en fantastisk god lagbygger. Her er en artikkel fra ukeavisen Ledelse som er verdt å lese. Mitt poeng er at en av hennes nøkler var å gi konstruktive tilbakemeldinger. Hun hadde de 3 K’ som var svært sentrale i kommunikasjonen med spillerne.

Her er utdrag fra artikkelen jeg nevner:

«Tre K’er
-Det handler selvsagt mye om arbeidsmoral. Vi har en læresetning som alle er inneforstått med, og som vi følger nøye. ”Ingen fortjener å høre til et bedre lag enn de er villige til å skape selv!” Dermed blir det opp til jentene å yte mest mulig, og opp til meg å få tak i det beste i hver enkelt. Jeg søker hele tiden etter hvilke kvaliteter hver enkelt spiller kan legge inn i laget. Og da kommer begrepet involvering inn i arbeidet. Alle involveres i arbeidsmetodene, planene og målsettingen. Gjennom involvering og de gode samtalene skaper vi selvinnsikt hos den enkelte og dermed tanker rundt hvilke individuelle kvaliteter hver enkelt kan tilføre laget. Vi har satt opp tre K’er som ledetråd:

Kompetanse – hva kan du?
Kvalitet – hvor godt kan du det?
Kapasitet – hva orker du i øyeblikket og i øyeblikket over tid?

Disse spørsmålene er hele tiden i fokus. Vi har rundt 80 samlinger i året, og blir godt kjent med hverandre. Men stadig kommer det nye jenter til som skal involveres og bli gode lagspillere. Da må de først og fremst kjenne seg selv, hvilke kvaliteter de har og hva de kan tilføre laget. De må også ha klare tanker om hva de ønsker. Mange av jentene skal utdanne seg parallelt med håndball på toppnivå, og spørsmålet er selvfølgelig om de har kapasitet til å yte maksimalt på flere områder samtidig. Vi er veldig på jakt etter å bidra til en helhetlig utvikling gjennom praktisk og økonomisk tilrettelegging. Utdannelse er viktig, sier Marit.»

Marit Breivik fokuserte mer på hva jentene var gode på enn hva de var mindre gode på. Hun inspirerte dem til å bli topp motiverte gjennom å tildele dem roller de behersket svært bra. Premieskapet til laget beviser at dette virket godt.
Konstruktive tilbakemeldinger er både ros og ris – velfortjent ros og ris. Som god leder kan du du med fordel «ta noen på fersken» i å gjøre noe bra som gjør en forskjell for fellesskapet.

 

 

 

 

 

 

 

 

I enkelte miljø er det dessverre slik at utvikling er å lære noe man har dårlige forutsetninger for å lykkes med. Fordel istedet roller og oppgaver til de som har best forutsetninger for å lykkes. Som leder vil du da få gleden av å gi mest ros.

Som medarbeider vokser man naturlig nok lettest med ros. Relasjonene mellom leder og medarbeidere blir gode i et slikt samspill og det er mange gode synergier her. Ref det jeg ofte maser om, nemlig «begeistring» og «verdiskapning gjennom begeistring».

Det er også viktig hvordan vi tar imot konstruktive tilbakemeldinger. Å være nysgjerrig på hvordan andre oppfatter en og ikke minst hvordan man ser seg selv. Ta imot tilbakemeldinger med glede og gjør korreksjoner utfra disse. Se muligheter for utvikling. Det er tross alt ens eget ansvar hvordan man har det og tar det. Personlig utvikling og fremgang er avhengig av å fokusere på det man er best tjent med. Strekke seg mot nye mål fremfor å gå i forsvar og starte eget forfall.

 

 

 

 

Konstruktive tilbakemeldinger som inspirerer andre til utvikling er fremgang.  Å ta imot konstruktive tilbakemeldinger og være bevist på egne muligheter og utvikling er fremgang.

Konstruktive tilbakemeldinger er med andre ord fremgang.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.