2024 er året din virksomhet kan skape magi.

De aller fleste virksomheter underpresterer i forhold til hva de har kapasitet til. Det gjelder sannsynligvis også din virksomhet. Dette er du sikkert klar over, eller? Hva om dere faktisk jobbet litt smartere? Hva om dere tillater dere selv å skape ekstraordinære resultater? Hva om alle ansatte bidrar litt til? Hva om dere kaster bort mindre tid på unyttige gjøremål og tunge prosesser?

Det er de ansattes evner og drive som er magien dere lever av. Med rett kompetanse og vilje til å omsette denne vil enhver ansatt bidra maksimalt til virksomheten. Både ledere og medarbeidere sitter på en «gullgruve» dere forvalter. Denne forvaltningen holder dessverre ikke. Det som skaper ekstraordinære resultater er å identifisere hva som er nøkkelkvalifikasjoner, forvalte dem, utvikle dem OG omsette dem. Alt for mange virksomheter forvalter seg i hjel.

Hva drives de ansatte av?

Hvorfor drives de av dette?

Hvordan kan vår virksomhet best dra nytte de ansattes drive?

Alle har et genuint ønske om å ha det bra og lykkes med det de drives av? Magi oppstår når ledelsen tilrettelegger for at:

⇒ de ansatte ser mening med det de gjør. 

Å se sammenheng og finne mening er noe av det aller viktigste for oss mennesker. Meningen jeg skaper, blir mine verdier, min sannhet – virkeligheten.

Meningsfølelsen gir indre motivasjon og utvikler selvfølelse.

⇒ de ansatte mestrer det de gjør.

Å gjøre oppgaver vi har gode forutsetninger for å lykkes med.  Den enkeltes egenskaper og ferdigheter skaper mestring.

Mestringsfølelsen gjør at vi vokser og utvikler selvtillit.

⇒ de ansatte gleder seg over det de gjør (moro)

Glede øker energien, vitalitet, tenking, kreativitet, læring og hjelpsomhet.

De fleste av oss søker «moro».  Den er forløsende sammen med mening og mestring. Morofølelsen skaper «gjennomføringskraft»

Det magiske oppstår der mening, mestring og moro møtes. Gjør en vareopptelling og se hva som ligger i kulturen og verdiene dere omsetter. Gjør en erkjennelse på hvilke endringer dere og markedet har vært i gjennom de siste årene. Legg endringsprosesser til side og gjør forbedringsprosesser i stedet. I disse ligger nemlig en målsetning og et definert resultat som skal oppnås. Se så hvor dere er i dag i forhold til hvor dere ønsker å være. Lag handlingsplaner for hver enkelt og definer hva de kan bidra med til fellesskapet.   Gjør det enkelt og fokuser kun på et par forbedringsområder om gangen. Her er en enkel metode for å tilrettelegge for ekstraordinære resultat:

  • Identifisere de viktigste forbedringspotensial, kundekrav samt medarbeidernes kompetanse og atferd.
  • Bevisstgjøre medarbeiderne om forbedringsområder i forhold til egne arbeidsoppgaver og muligheter i markedet samt egen trivsel.
  • Etablere en tiltaksplan for hver enkelt medarbeider om hvordan den enkelte kan og bør bidra i denne prosessen.
  • Gjennomføre forbedringstiltak.
  • Oppfølging og evaluering av forbedringstiltak.

Det som skaper ekstraordinære resultater er å identifisere hva som er nøkkelkvalifikasjoner, forvalte dem, utvikle dem OG omsette dem.

Vi må tenke det, ville det OG gjøre det.        

 

 

 

 

 

 

Det er aldri for sent – derimot kan det være på tide! ABC Organisasjonsutvikling har prosesser for å hjelpe dere til ekstraordinære resultat. Lykke til med magien i år.


 

Dette innlegget ble publisert i Ledelse, Organisasjonsutvikling. Bokmerk permalenken.